Ogień cyfrowej transformacji

Ogień cyfrowej transformacji

Jeśli uważaliście na lekcjach fizyki w szkole, to doskonale wiecie o tym, że ogień do swojego istnienia potrzebuje równoczesnego występowania trzech składników:

  • paliwa – jako materiału, podlegającego spalaniu, stanowiącego podstawę istnienia ognia,
  • tlenu – czyli „utleniacza”, odpowiedniego otoczenia, które spowoduje, że ogień będzie podtrzymywany. Oczywiście im więcej tlenu, tym więcej ognia;
  • ciepła – iskry, która inauguruje reakcję między tlenem, a paliwem w efekcie podtrzymując ogień.

Dokładnie taka sama sytuacja zachodzi w przypadku cyfrowej transformacji. Wprowadzenie nowego produktu lub usługi ściśle zależy od wystąpienia jednocześnie trzech składników. Te składniki to: potrzeby klienta (czyli paliwo), otoczenie technologiczne (czyli tlen) oraz model biznesowy (czyli ciepło).

O cyfrowej transformacji mówi się głośno już od kilku lat. W rzeczywistości, obecna fala transformacji modeli biznesowych z wykorzystaniem systemów IT, jest następną falą transformacji całej gospodarki w kierunku gospodarki elektronicznej. Już w latach 90-tych XX wieku Michael Hammer i James Champy mówili o radykalnej transformacji procesów biznesowych z wykorzystaniem IT. Przyjrzyjmy się więc decydującym czynnikom sukcesu procesu transformacji biznesu do nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Postaw się na miejscu klienta

Dokładne zrozumienie potrzeb klienta stanowi fundament cyfrowej transformacji modelu biznesowego firmy. W tego typu przedsięwzięciach nie chodzi przecież o wdrożenie nowych narzędzi informatycznych, nowych systemów, czy kupienie nowych serwerów. Istotą jest takie zastosowanie dostępnych zasobów IT i nowych technologii, aby w jak najlepszy sposób realizować indywidualne potrzeby i oczekiwania klienta. Pomocne w tym może być podejście oparte o myślenie projektowe (Design Thinking). Warto przy tym zwracać szczególną uwagę nie tylko na to czego pragnie klient, ale dlaczego. Właśnie odpowiedź na pytanie „dlaczego?” pozwoli na zrozumienie motywacji klienta, a tym samym pozwoli dostarczenie wartości w nowy, innowacyjny sposób.

Korzystaj z najnowszych technologii

Otoczenie technologiczne, znajomość możliwości technologii informatycznych z jednej strony, ale również dobra analiza tego, w jaki sposób ludzie wykorzystują narzędzia informatyczne stanowi drugi, kluczowy element cyfrowej transformacji modelu biznesowego. Firma musi z jednej strony rozumieć, jakie nowe możliwości oferują najnowsze osiągnięcia w informatyce: co oznaczają dla firmy algorytmu sztucznej inteligencji nowych generacji? jakie korzyści może firma osiągnąć z zastosowania Big Data? Z drugiej strony należy być świadomym tego, w jaki sposób ludzie wykorzystują technologię: jak duży procent potencjalnych klientów należy do grupy „early adopters”, jak duży do „late adopters”? czy klienci korzystają raczej z telefonów, tabletów, komputerów, czy łączą te urządzenia? czy klienci kupują aplikacje mobilne, czy wolą dokonanie transakcji przez mobilną stronę internetową? w jakim otoczeniu, i w jakim kontekście korzystają z proponowanych rozwiązań?

Opracuj model biznesowy

Ostatni element to ciepło, czyli model biznesowy łączący wszystkie już wymienione w jedną spójną koncepcję. To właśnie dzięki modelowi biznesowemu następuje zapłon cyfrowej transformacji. To właśnie w tej chwili pozostałe dwa składniki, czyli otoczenie technologiczne i potrzeby klientów, tworzą razem z modelem biznesowym ogień cyfrowej transformacji. Sprytne wyjście naprzeciw potrzebom klienta dzięki unikalnemu wykorzystaniu technik IT tworzy wygrywający model biznesowy. Niestety nie ma idealnych wskazówek, które powiedzą jak stworzyć innowacyjny model biznesowy. Warto jednak skorzystać z narzędzi, np. Business Model Canvas, które pozwalają ustrukturyzować pracę nad nim.

W tym miejscu warto przytoczyć jeszcze jedną prawdę, starą jak świat. Aby wiedzieć, czy opracowany przez nas model jest dobry, trzeba go po prostu przetestować w rzeczywistym świecie i jak najszybciej skonfrontować go z potrzebami klientów i konkurencją.

Cyfrowa transformacja to proces

Na zakończenie należy zwrócić uwagę na jeden fakt. Od cyfrowej transformacji nie da się uciec, zwłaszcza w dzisiejszych, niepewnych czasach gdzie poprzez stan pandemii firmy zmuszone są dokonać cyfrowej transformacji. Z drugiej strony, cyfrowa transformacja to nie jeden, wielki projekt, ale ciągły rozwój. Wraz ze zmianami technologicznymi, a także zmianami stylu życia, zmieniać się będzie sposób realizacji potrzeb klientów. Ten kto będzie płynął z falą, będzie osiągał sukcesy.

Dr Marcin Ludzia

Jeśli uważaliście na lekcjach fizyki w szkole, to doskonale wiecie o tym, że ogień do swojego istnienia potrzebuje równoczesnego występowania trzech składników:

  • paliwa – jako materiału, podlegającego spalaniu, stanowiącego podstawę istnienia ognia,
  • tlenu – czyli „utleniacza”, odpowiedniego otoczenia, które spowoduje, że ogień będzie podtrzymywany. Oczywiście im więcej tlenu, tym więcej ognia;
  • ciepła – iskry, która inauguruje reakcję między tlenem, a paliwem w efekcie podtrzymując ogień.

Dokładnie taka sama sytuacja zachodzi w przypadku cyfrowej transformacji. Wprowadzenie nowego produktu lub usługi ściśle zależy od wystąpienia jednocześnie trzech składników. Te składniki to: potrzeby klienta (czyli paliwo), otoczenie technologiczne (czyli tlen) oraz model biznesowy (czyli ciepło).

O cyfrowej transformacji mówi się głośno już od kilku lat. W rzeczywistości, obecna fala transformacji modeli biznesowych z wykorzystaniem systemów IT, jest następną falą transformacji całej gospodarki w kierunku gospodarki elektronicznej. Już w latach 90-tych XX wieku Michael Hammer i James Champy mówili o radykalnej transformacji procesów biznesowych z wykorzystaniem IT. Przyjrzyjmy się więc decydującym czynnikom sukcesu procesu transformacji biznesu do nowej, cyfrowej rzeczywistości.

Postaw się na miejscu klienta

Dokładne zrozumienie potrzeb klienta stanowi fundament cyfrowej transformacji modelu biznesowego firmy. W tego typu przedsięwzięciach nie chodzi przecież o wdrożenie nowych narzędzi informatycznych, nowych systemów, czy kupienie nowych serwerów. Istotą jest takie zastosowanie dostępnych zasobów IT i nowych technologii, aby w jak najlepszy sposób realizować indywidualne potrzeby i oczekiwania klienta. Pomocne w tym może być podejście oparte o myślenie projektowe (Design Thinking). Warto przy tym zwracać szczególną uwagę nie tylko na to czego pragnie klient, ale dlaczego. Właśnie odpowiedź na pytanie „dlaczego?” pozwoli na zrozumienie motywacji klienta, a tym samym pozwoli dostarczenie wartości w nowy, innowacyjny sposób.

Korzystaj z najnowszych technologii

Otoczenie technologiczne, znajomość możliwości technologii informatycznych z jednej strony, ale również dobra analiza tego, w jaki sposób ludzie wykorzystują narzędzia informatyczne stanowi drugi, kluczowy element cyfrowej transformacji modelu biznesowego. Firma musi z jednej strony rozumieć, jakie nowe możliwości oferują najnowsze osiągnięcia w informatyce: co oznaczają dla firmy algorytmu sztucznej inteligencji nowych generacji? jakie korzyści może firma osiągnąć z zastosowania Big Data? Z drugiej strony należy być świadomym tego, w jaki sposób ludzie wykorzystują technologię: jak duży procent potencjalnych klientów należy do grupy „early adopters”, jak duży do „late adopters”? czy klienci korzystają raczej z telefonów, tabletów, komputerów, czy łączą te urządzenia? czy klienci kupują aplikacje mobilne, czy wolą dokonanie transakcji przez mobilną stronę internetową? w jakim otoczeniu, i w jakim kontekście korzystają z proponowanych rozwiązań?

Opracuj model biznesowy

Ostatni element to ciepło, czyli model biznesowy łączący wszystkie już wymienione w jedną spójną koncepcję. To właśnie dzięki modelowi biznesowemu następuje zapłon cyfrowej transformacji. To właśnie w tej chwili pozostałe dwa składniki, czyli otoczenie technologiczne i potrzeby klientów, tworzą razem z modelem biznesowym ogień cyfrowej transformacji. Sprytne wyjście naprzeciw potrzebom klienta dzięki unikalnemu wykorzystaniu technik IT tworzy wygrywający model biznesowy. Niestety nie ma idealnych wskazówek, które powiedzą jak stworzyć innowacyjny model biznesowy. Warto jednak skorzystać z narzędzi, np. Business Model Canvas, które pozwalają ustrukturyzować pracę nad nim.

W tym miejscu warto przytoczyć jeszcze jedną prawdę, starą jak świat. Aby wiedzieć, czy opracowany przez nas model jest dobry, trzeba go po prostu przetestować w rzeczywistym świecie i jak najszybciej skonfrontować go z potrzebami klientów i konkurencją.

Cyfrowa transformacja to proces

Na zakończenie należy zwrócić uwagę na jeden fakt. Od cyfrowej transformacji nie da się uciec, zwłaszcza w dzisiejszych, niepewnych czasach gdzie poprzez stan pandemii firmy zmuszone są dokonać cyfrowej transformacji. Z drugiej strony, cyfrowa transformacja to nie jeden, wielki projekt, ale ciągły rozwój. Wraz ze zmianami technologicznymi, a także zmianami stylu życia, zmieniać się będzie sposób realizacji potrzeb klientów. Ten kto będzie płynął z falą, będzie osiągał sukcesy.

Dr Marcin Ludzia

Podobne wpisy

Przejdź do góry